سازمان هواشناسی
        • تاریخچه کارگروه خدمات عامهی هواشناسی

                                                                                        تاریخچه

           هر ساله پدیده‌های مخرب جوی مانند: توفان ، سیل و خشکسالی در اغلب نقاط جهان امنیت و رفاه زندگی مردم را به مخاطره انداخته و خسارت‌های جانی و مالی فراوانی به آنها وارد می‌کنند.داشتن پیش‌آگاهی از زمان وقوع این پدیده‌ها می‌تواند تا حد بسیار زیادی از میزان این خسارت‌ها بکاهد.

           "سازمان‌ های هواشناسی " در این زمینه نقشی کلیدی و بسیار با اهمیتی به‌ عهده دارند.از این رو باید تلاش کنند تا با تهیه به هنگام پیش‌بینی‌های جوی و هشدارهای صحیح، روشن، معتبر وقابل استفاده و رساندن سریع آنها به مسئولین دولتی و کاربران نهایی، این نقش را به خوبی ایفا کنند.

           امروزه اطلاعات اقلیمی، پیش‌بینی‌ها و هشدارهای به‌هنگام، دقیق و معتبر هواشناسی که بر مبنای شرایط جغرافیایی، اقلیمی وهمچنین فرهنگی یک جامعه و به ویژه درمواقع بحرانی و با تحلیل‌های مناسب تهیه وصادرمی گردند، نقش مهمی را در تصمیم‌گیری افراد و مسئولین یک کشور در رابطه با تامین امنیت و رفاه خود و جامعه بازی می‌کنند.

           برای مثال داشتن پیش‌آگاهی از بروز خشکسالی در بخش یا بخش‌هایی از کشور علاوه بر اینکه از غافل‌گیر شدن مسئولین جلوگیری می‌کند، آنها را نیز قادر می‌سازد تا با برنامه‌ریزی مناسب با آن مواجه شده و از اثرات زیان‌بار آن به‌کاهند.

           در بعد فردی نیز داشتن پیش‌آگاهی از وقوع پدیده‌های خطرناک جوی مانند : سیل، بارش‌های سنگین برف و باران، رعدوبرق و یا یخ‌بندان جاده‌ها، افراد را توانمند می‌سازد تا با دوری جستن از منطقه خطر امنیت جانی و مالی خود را حفظ کنند.

             طیف کاربران خدمات و محصولات سازمان هواشناسی بسیار گسترده است و از عامه مردم تا مسئولین کشور را در بر می‌گیرد.

            برای مثال از پیش‌بینی بلندمدت فصلی بخش‌های مختلفی اعم از دولتی و خصوصی می‌توانند بهره‌مند شوند که به چند نمونه آن اشاره می‌شود.

          فرض شود که برای بخش‌هایی از کشور پیش‌بینی خشک‌سالی شده باشد در این صورت :

          وزارت کشور در رابطه با این پدیده و پی‌آمدهای آن با برنامه ریزی مناسب، با آن مواجه واز اثرات زیان بار،  آن  می کاهد.

          وزارت کشاورزی در ارتباط با کشت محصولات مناسب،

          وزارت نیرو در رابطه با تامین آب منطقه از طریق ذخیره‌سازی و آب‌های زیرزمینی،

          وزارت بازرگانی در رابطه با تامین کسری نیاز کشور،

          وزارت بهداشت و درمان در رابطه با تامین بهداشت مردم و

          وزارت راه و شهر سازی در رابطه با تامین وسایل نقلیه هوایی، دریایی و زمینی جهت وارد نمودن کسری‌ نیازهای کشور ناشی از خشک‌سالی آمادگی لازم را فراهم کنند تا کشور با بحران روبرو نشود.

           در بعد فردی مثلا یک کشاورز با داشتن پیش‌آگاهی از بروز خشک‌سالی در منطقه خود، از کشت دیم پرهیز کرده و سعی می‌کند تا با کشت محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند از واردشدن خسارت به خود به‌کاهد و یا با کشت نکردن، از بروز ضرر مضاعف پیش‌گیری کند.

           "خدمات عامه هواشناسی" می‌تواند به عنوان پلی بین سازمان هواشناسی و کاربران عمل نماید. به این طریق که از سویی با برقراری ارتباط مستمر و انجام نظرسنجی با طرح پرسش‌هایی از نیازهای کاربران مطلع شده و برای اقدامات بعدی به سازمان منعکس نماید و از سوی دیگر کاربران را با توانایی‌ها و امکانات سازمان آشنا سازد.

           برای ایجاد پل ارتباطی می‌توان از روش‌های کاربردی مانند : نظرسنجی مداوم ، گفتگوی رو در رو ، تماس تلفنی ، هواگو با شماره تلفن 134، هوانما ،نمابر، پست ،پست الکترونیکی  ،تلفن هوشمند و تارنمای سازمان استفاده نمود.  

           "سازمان هواشناسی جهانی"ازسال 1994 میلادی (1373 هجری شمسی) به منظور یاری رساندن به سازمان‌های هواشناسی ملی مبادرت به ایجاد برنامه خدمات عامه هواشناسی نمود که بخشی از "برنامه کاربردهای هواشناسی" آن سازمان است.

           هدف اصلی سازمان هواشناسی جهانی از این برنامه آن است که سازمان‌های هواشناسی ملی را کمک کند تا بتوانند با تهیه اطلاعات و پیش‌آگاهی‌های قابل استفاده ومعتبر از یک سو و همچنین افزایش آگاهی مردم در به‌کارگیری آنها از سوی دیگر، زمینه لازم برای حفظ امنیت و افزایش رفاه زندگی مردم خود را فراهم کنند.
              بر این اساس بخش "خدمات عامه سازمان هواشناسی کشور" جهت ارائه هر چه بهتر خدمات به کاربران نهایی و شناخت و تامین نیازهای آنهادرسال 1377هجری شمسی راه‌اندازی شد .

          کارگروه خدمات عامه 4 ماموریت عمده را در سازمان هواشناسی دنبال می کند.

          1-  ایجاد هماهنگی در ارائه خدمات و اطلاع رسانی در سطح کشور

          2-  کمک به بخش های مختلف سازمان جهت بهینه سازی کمی و کیفی محصولات و خدمات

          3-  برقراری ارتباط تنگاتنگ با طیف گسترده کاربران داده ها و محصولات سازمان

          4-  کمک به کاهش آثار بلایای جوی

           به دنبال ابلاغ رئیس محترم سازمان ، کارگروه " خدمات عامه هواشناسی " با رویکردی نو اولین نشست خود را در تاریخ 18/1/1386 برگزار کرد.

            اعضاء کارگروه عبارت بودند از : داود پرهیزگار ( رئیس) ، پروین مرادمند ( دبیر) ، محبوبه خوشکام، بیتا بهمنی ، فاطمه رضازاده ، رضوان سلامی  وعلی کاظمیان .

           هدف کارگروه پی گیری اهداف تعریف شده در " برنامه کاربردهای هواشناسی " و " کمیسیون فنی خدمات عامه هواشناسی " سازمان هواشناسی جهانی در داخل و خارج از کشور بود.

            گزارش صورت جلسات کار گروه در سامانه اینترانت سازمان هواشناسی موجود می باشد. از تاریخ  23/11/92   پس از تشکیل کارگروه های تخصصی در حوزه معاونت توسعه و پیش بینی هواشناسی کار گروه خدمات عامه شروع به فعالیت مجدد نمود.

           کار گروه خدمات عامه بطور مستمر از رهنمودهای آقای دکتر پرهیزکار ریاست محترم سازمان بهره مند گردیده است.

        • کارگروه خدمات عامهی هواشناسی
        • کارگروه های تخصصی
مجموع بازدیدها : 480,811,209
تعداد بازدید امروز : 73,714
تعداد بازدید دیروز : 383,488
تعداد بازدید این ماه : 73,714